De Hollandsche Maagd
Als de inrichting van de galerie klaar is en ik een mooie collectie kunst in huis heb zal de galerie in de zomer op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 17:00 open zijn voor publiek. Zodra dit bekend is vermeld ik dit, met de definitieve openingstijden op deze website.De Hollandsche Maagd
Als de inrichting van de galerie klaar is en ik een mooie collectie kunst in huis heb zal de galerie in de zomer op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 17:00 open zijn voor publiek. Zodra dit bekend is vermeld ik dit, met de definitieve openingstijden op deze website.De Hollandsche Maagd
Oosthaven 28, 2801 PD Gouda
do&vr 13-17u, za 11-17u
en op afspraak tel. 0615386063
De Hollandsche Maagd
Als de inrichting van de galerie klaar is en ik een mooie collectie kunst in huis heb zal de galerie in de zomer op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 17:00 open zijn voor publiek. Zodra dit bekend is vermeld ik dit, met de definitieve openingstijden op deze website.De Hollandsche Maagd
Als de inrichting van de galerie klaar is en ik een mooie collectie kunst in huis heb zal de galerie in de zomer op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 17:00 open zijn voor publiek. Zodra dit bekend is vermeld ik dit, met de definitieve openingstijden op deze website.De Hollandsche Maagd
Als de inrichting van de galerie klaar is en ik een mooie collectie kunst in huis heb zal de galerie in de zomer op donderdag, vrijdag en zaterdag van 13:00 tot 17:00 open zijn voor publiek. Zodra dit bekend is vermeld ik dit, met de definitieve openingstijden op deze website.Kunstenaars - De Hollandsche Maagd
Zijn schilderijen doen niet alleen verslag van zijn persoonlijke (werk)proces, maar zijn in toenemende mate ook in hun opbouw ‘leesbaar’. Grove, amorfe vormen representeren bijvoorbeeld chaos, de oermaterie. De punt staat voor een gebeurtenis en een raster van punten voor interactie tussen (het geheel aan) gebeurtenissen en/of het netwerk van relaties (het relatieve). De lijn is de weg; soms recht, meestal niet. De cirkel symboliseert het universele en het vierkant en het rechte vlak staan voor confrontatie, het overnieuw beginnen. Ook kleuren kregen hun eigen betekenis. Rood symboliseert het vrouwelijke, wit het mannelijke. Paars staat voor reflectie en ingetogenheid. Zijn ‘bloem’vormen verwijzen ten slotte naar volmaaktheid (het absolute). In zijn beeldtaal kan een vorm, lijn of punt echter nooit op zichzelf bezien worden. Ook gaat het hem niet primair om de esthetiek van de compositie. De balans tussen de ene vorm en de andere, de wijze waarop zij zich tot elkaar verhouden en elkaar, in hun geheel beïnvloedden zijn voor hem veel belangrijker.
Rob werkt vaak met 'gewone' huisschilderverf (alkydhars). Deze heeft een min of meer vaste vorm, maar stroomt en blijft vloeien ook nadat de verf is opgebracht. Daardoor past zij, in tegenstelling tot gewone olieverf, goed bij zijn manier van werken. Niet alles ligt meteen vast en ook het toeval krijgt een kans. Alkydharsverf geeft ook meer mogelijkheden om met andere hulpmiddelen dan kwasten te schilderen. Regelmatig gebruikt hij bijvoorbeeld een föhn, een verfstripper of gasbrander om de verf, nadat hij die opgebracht heeft, verder te bewerken. Zo komt hij zoals hij zelf zegt "optimaal in gesprek met de verf".
In november 2010 was Rob met een aantal andere Nederlandse kunstenaars in Xiamen, China. Hij heeft toen veel Chinese kunstenaars ontmoet en niet alleen hun werk bekeken, maar ook, via een tolk, met ze kunnen praten over hun manier van werken en inspiratiebronnen. Hij heeft tijdens zijn verblijft in China een aantal werken op papier gemaakt met materialen als chinese inkt, gouache, bladgoud en alkydharsverf. Deze werken toont hij voor het eerst in Nederland in deze expositie. Daarnaast exposeert hij een aantal grotere en ook kleinere werken op doek, en op papier.
Rob de Graaf ziet zijn werk als een onderzoek. Methode, middelen en (vooral) het proces van schilderen zijn voor hem belangrijk. Terugkerend thema in zijn werk is orde en chaos. Soms vervagen de grenzen tussen abstractie en figuratie, zijn doel: een permanente staat van verwondering. Rob is net terug uit Xiamen, China en werkte daar met papier. Hij liet een aantal nieuwe werken zien die hij in China maakte.
K U N S T E N A A R S
Dominique Ampe
Pauline Bakker
Leni van den Band
Jaap Beets
Juul Bogemann
Ulla Bosman
Ping An Brouwers
Imre van Buuren
Nicole Carvajal
Anke Classen
Elzo Dibbets
Reinier Eikelenboom
Maps Farber
Anita Gaasbeek
Karel Gomes
Rob de Graaf
Jaap van der Gaarden
Masoud Gharibi
Geeske Harting
Edo Hebinck
John Henniger
Schilder Hermanus
Dindi van der Hoek
Alice Jetten
Sjaak Kaashoek
Katarzyna Karbownik
Martine Knoppert
Hortense de Kooter
Sabine Lintzen
Lothar
Lieuwke Loth
Marian Meerbeek
Susanne Middelberg
Servi Orbons
Peter van Oostzanen
Hanneke Pereboom
Richard Price
RIANN
Louis La Rooy
Jan Sneijders
Tom Smetsers
Wouter Stips
Monique van Stokkum
Tineke Thielemans
Marion Visione-Thuring
Wout van der Vet
Sacha Wendt
Tilly Wils
Kunstenaarscollectief
Buitenpost Burghvliet:
Leni van den Band,
David Graham-Clarke
Dea Epema,
Piet van der Mook
Jan Mostert
Guus Muller
Cisca Poldervaart
Katarina Rudebeck